چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: با وجود تاکید و اصرار مسئولان صنعت هوایی کشور بر ایمن‌بودن پرواز هواپیماهای بلوک شرق، چهارمین هواپیمای توپولوف روسی از سال 1359 تا‌کنون در کشورمان سقوط کرد.

با احتساب تعداد 168 سرنشین کشته شده این هواپیما تعداد قربانیان سوانح هوایی کشور بنابر اطلاعات شبکه ایمنی هوانوردی ایران به هزارو 610 نفر رسیده است.

آمار سوانح و تلفات هواپیماهای شرقی در صنعت هوایی کشورمان در حالی رو به افزایش است که طی سال‌های گذشته بارها کارشناسان نسبت به فرسودگی و ضریب ایمنی اینگونه هواپیماها هشدار داده‌ اما هر بار دست‌اندرکاران صنعت هوایی کشور بر ایمن بودن اینگونه هواپیماها تاکید کرده و با تشکیل گروه‌های ویژه بررسی علل این سوانح که هیچ نتایج قابل‌قبولی را به‌دنبال نداشته، سعی کرده‌اند سوانح مذکور را عادی قلمداد کنند.

از سوی دیگر، بررسی تعداد و نوع هواپیما‌های روسی که طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار سانحه یا سقوط شده‌اند نیز نشان می‌دهد که از سال 1359 تا‌کنون هواپیمای توپولوف با 4 سقوط و سانحه پیشتاز فهرست مذکور بوده و رده‌های بعدی این سقوط به سایر هواپیماهای روسی مانند سوخو 2 فروند، آنتونوف 2 فروند و ایلوشین و یاک هرکدام یک فروند تعلق داشته است.

به هشدار مجلس هفتم توجه نشد

مخبر کمیسیون عمران در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ایمن نبودن هواپیماهای بلوک شرق و سوانح سال‌های اخیر ناشی از سقوط این هواپیماها در ایران و سایر نقاط دنیا به خبرنگار ما گفت: سوانح هوایی ناشی از سقوط هواپیماهای بلوک شرق در کشورمان موجب شد تا کمیسیون عمران مجلس هفتم با تشکیل کمیته هوا- فضا گزارش‌های خوبی را به کمیسیون و مجلس در مورد ایمنی پرواز، نوع هواپیماها و رعایت استانداردهای مختلف در صنعت هوایی کشور ارائه کند. مطابق این گزارش‌ها، خارج کردن این هواپیما‌ها از خطوط هوایی کشور در پروازهای داخلی و خارجی در دستور کار کمیسیون قرار گرفت اما با پایان دوره مجلس هفتم این مباحث به نتیجه‌ای نرسید.

ولی آذر‌وش در زمینه علت اجرایی نشدن این تصمیم کمیسیون پیشین عمران افزود: وقتی جابه‌جایی و تغییر مدیران ارشد صنعت هوایی کشور که دارای پست‌های کلیدی در این صنعت هستند، بدون اعلام هیچ دلیل و یا اطلاع آنان از این امر انجام می‌شود نباید توقع چندانی برای اجرایی شدن مصوبات پیشین کمیسیون داشت.

اطمینان مردم را از بین نبریم

مخبر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز   به خبرنگار ما گفت: این کمیسیون طی چند جلسه با وزیر راه، مسئولان سازمان هواپیمایی کشور و شرکت‌های هواپیمایی بر ارتقای کیفیت خدمات و هواپیماهای مورد استفاده در حمل‌ونقل هوایی کشور تاکید کرده است. به اعتقاد کمیسیون عمران، محدودیت و کاهش تعداد پروازها و ماندن مسافران در فرودگاه خیلی بهتر از پرواز ناامن و وقوع چنین سوانحی است.

ابوالقاسم رحمانی تصریح کرد: با وجود این مسئولان بر استاندارد و ایمن بودن هواپیماهای مذکور تاکید داشته و اطمینان می‌دادند که از پرواز هواپیماهای غیراستاندارد جلوگیری می‌شود. همچنین مسئولان در جلسه 20 روز پیش با کمیسیون از خرید و جایگزینی هواپیماهای ایمن خبر داده بودند.

وی تأکید کرد: باید این واقعیت را پذیرفت که استفاده از هواپیماهای بلوک شرق با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان و فرسودگی فناوری این هواپیماها، چندان مطلوب‌ نیست.

جلسه ویژه کمیسیون عمران

رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز از تشکیل جلسه کمیسیون عمران با حضور وزیر راه در هفته آینده خبر داده است.

به گزارش خانه ملت، محمد حسین مقیمی گفت: کمیسیون عمران مجلس برای بررسی و علل سقوط هواپیمای توپولوف اوایل هفته تشکیل جلسه خواهد داد. وی بیان کرد: این جلسه با حضور حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری، علی ایلخانی سرپرست سازمان هواپیمایی کشور و رئیس شرکت هواپیمایی کاسپین برگزار خواهد شد.

کد خبر 85623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز